Het goede leven

9 oktober 2016

Mijn derde week als vrijwilliger is voorbij gevlogen. En hoewel de meest gekke dingen hier inmiddels normaal zijn geworden ( zoals modder in de douche, achterop de scooter zitten bij een jongen van negen en gaten in de wegen), blijf ik me nog elke dag verbazen over het leven hier. Ik geniet volop van alle gekke en geweldige dingen die ik hier mee maak en probeer het zo goed mogelijk over te brengen, want het is geweldig om dit leven met iedereen te delen.
Sinds woensdag is het vakantie hier, dus helaas hebben we de kinderen de laatste paar dagen iets minder vaak gezien. Toch hebben ze genoeg stof tot schrijven gegeven. Zo heb ik mij verbaasd over het feit dat ze het hele alfabet kennen, maar geen idee hebben wat ze er mee kunnen. Elk woord kunnen ze spellen als je het opschrijft, maar lezen lukt dan weer totaal niet. Zo spelde een meisje het woord "september" om vervolgens tot de conclusie te komen dat er oktober stond.. Ja dan sta je even met je mond vol tanden.
Galgje is een geliefd spelletje hier, maar niet iedereen heeft dezelfde regels. Een paar kinderen vertellen je eerst het woord, tekenen dan de streepjes en dan mag jij gaan spellen.... In iedergeval verlies je niet op deze manier.
Naast de geweldige kinderen, zijn we ook veel opgetrokken met O, een hele lieve vrouw die een restaurant heeft in een dorpje verder op heeft. We komen hier graag voor de wifi en het lekkere goedkope eten. Vandaar dat dit vorige week donderdag ook de plek was om het afscheidsfeestje voor twee vrijwilligers te houden. Tijdens deze avond nodigde ze ons uit om de volgende dag mee uit te gaan en zondag konden we met haar en een vriendin mee naar een meer om te zwemmen. Dus zaten we de volgende avond met zn vieren op de achterbank in de auto bij O en haar boyfriend, de 90 minuten durende rit was niet bepaald een pretje over deze weg, maar het was het zeker waard. We zijn naar een pub geweest en naar de night market, waar we tussen de Thai naar live muziek hebben geluisterd onder het genot van een biertje en een cocktail. Uiteindelijk waren we om half twee thuis, wat voor ons heel erg laat is, gezien we normaal rond een uur of zeven in bed liggen. Alles is hier namelijk buiten en zodra je een licht aan zet heb je een hele muggenfamilie op bezoek. Koken doen we dus voor het donker wordt (dit is al rond 6) en daarna wordt er niet echt lang buiten gezeten. Hier is wel wat verandering in gekomen deze week en we hebben één avond zelfs een muskietennet buiten opgehangen. Dit is enorm knus met zeven mensen.
Zaterdag stond de wekker echter wel weer om 6 uur want we wilde vroeg op om naar het meer met roze lotussen te gaan. Het hele meer kleurt roze tijdens het juiste seizoen. Dit duurt nog twee maanden, maar wij waren er van overtuigd dat er op z'n minst een paar bloemen moesten zijn. Eén maal daar aangekomen was er geen een bloem te bekennen, wat enigzins teleurstellend was na een reis van meer dan twee uur. Maar het was leuk om weer een dagje in de bewoonde wereld te zijn en we hebben apen gezien.
Zondag was de dag van het meer, om acht uur zaten we klaar met onze zwemspullen, maar O was nergens te bekennen. Ze zou ons toch niet vergeten zijn?!? En natuurlijk niet, uiteindelijk kwam er een pick up auto voor rijden met een hele hoop eten en konden wij gezellig met een vriendin achterin zitten. Ook dit was weer een zware rit voor kont en rug met alle gaten in de weg, maar een maal bij het meer aangekomen waren we dit al weer vergeten. We gingen namelijk niet alleen zwemmen, we hadden een hut waarmee we het water op gingen. En dus hebben we de hele dag op het water gezeten in onze hut met squad-wc en gegeten en gezwommen. Een betere zondag kun je je niet voorstellen. En de Thai zijn zo gul, ze verwachten helemaal niks. Na lang zeuren hebben we uiteindelijk 100 baht betaald (ca. 2,50 euro). Het leven is zo slecht nog niet.
Maandag was geen gewone schooldag, er was namelijk een wedstrijd tussen de boy scouts van verschillende scholen. Wij hadden gevraagd of we mee mochten en dat kon, we zouden opgehaald worden door een bus. Uiteraard kwam er niet echt een bus, zoals wij allemaal verwachtten, het was een pickup car, zoals je hier heel veel ziet. Uiteindelijk hebben we niks van de wedstrijd gezien, we gingen mee eten kopen en vervolgens picknicken. Tijdens de picknick was er uiteraard whiskey met spa rood en ijs. Dit wordt hier veel gedronken en is een lekker verfrissend drankje. Toch is het even wennen als de leraren op een schooluitje aan de drank gaan en iedereen nog thuis moeten brengen. Achja, het is Thailand...
De week was verder rustig, dinsdag was de laatste schooldag. Woensdag ochtend konden we nog even naar school om afscheid te nemen van de kinderen, die melk kwamen ophalen voor alle dagen in de vakantie. De rest van de week hebben we het toiletgebouw geverfd, schoon gemaakt en ben ik zelfs een keer om kwart over zes mn bed uitgekomen om te gaan hardlopen. Ja ik ben ineens een sportief ochtend mens hier, wie had dat gedacht. Alhoewel dat sportieve wel mee valt, uiteindelijk ben ik hier liever lui dan moe, mede door de hitte.
Vrijdag waren we uitgenodigd door een paar leraren om een tempel te bezoeken in de jungle. Dit was enorm mooi om te zien. En uiteraard gingen we daarna weer whiskey drinken met onze favoriete teacher. We waren opgedeeld in twee auto's en met de vrijwilligers van maandag zaten we weer met dezelfde leraar. We hadden de grootste lol ondanks dat hij geen Engels kan. Voor wat flauwe grappen heb je niet veel woorden nodig. Gezien het feit dat we nog terug moesten, besloten we maar om onze whiskey wat sterker te maken. Op die manier zou de leraar minder drinken en nog in staat zijn ons veilig thuis te brengen.
Na een geweldige middag, bleek er savonds bij de tempel in het dorp een filmavond te zijn. Hier waren een hele hoop kinderen aanwezig dus hebben we ons heerlijk vermaakt. Het was zo fijn om de kinderen weer te knuffelen na een paar dagen zonder school.
Het weekend was rustig. Zaterdag wilde we naar een historical park, maar de bus kwam helaas niet opdagen. Dus zijn we met z'n zevenen gaan liften (er waren inmiddels drie vrijwilligers bij gekomen), dit ging heel makkelijk met alle pickup cars hier, maar we hadden kostbare tijd verloren met het wachten op de bus. Uiteindelijk was het te laat om nog naar het park te gaan dus eindigde we weer in Udon Thani zoals elk weekend. Hier hebben we ons heerlijk vermaakt in een park en met lekker eten. Vandaag zijn we naar een dorpje gegaan wat redelijk stads aanvoelde vergeleken met de gehuchten hier, alhoewel het ook maar één grote straat heeft. Heen moesten we weer liften, gezien er op zondag geen bussen rijden. We hebben weer heerlijk gegeten. Ons leven hier draait enigzins om eten. En hoewel ik in het begin van mijn reis wat moeite had met het eten hier, begin ik het pittige eten steeds meer te waarderen. Uiteindelijk hebben we niet heel veel gedaan vandaag, maar het is fijn om in de weekenden de enigzins bewoonde wereld op te zoeken. De rust hier is heerlijk, ik geniet van de sterrenhemel en het feit dat iedereen ons hier begroet met een enorme glimlach. Maar het is hier wel heel klein en de modder en insecten zijn opzich ook wel onmisbaar. Hoewel het idee van een drukke stad me toch enigzins de kriebels geeft op dit moment en de muggenbeten uiteraard....

1. Ineke de Lange:
    9 oktober 2016
    Bedankt voor je leuke verslag. Muggen, we hebben hier 1 nacht één mug gehad. Maar ik had 's morgens 7 jeukende bulten. Ze maken me zo kwaad. Je wordt uit je slaap gehaald door die krengen.
    Neem je wel een aapje mee naar huis?
  2. Acrapoenta:
    9 oktober 2016
    Ah kei leuk kriwi, geniet ervan! Echt leuk om je avonturen te lezen. Ik vind het ook verbazingwekkend dat je bent gaan hardlopen, kei goed! Hier had van mij wel een alinea over mogen gaan (hoe heb je jezelf zo ver gekregen??). Dat mag gezegd worden haha.

Liefs,
    Acrapoenta
  3. Hans Wijdeveld:
    9 oktober 2016
    Kris, whiskey en muggen en hard lopen? Je mag kiezen, welke van de drie hoort bij de familie van de kant van je vader en de vader van je vader. Misschien valt er slechts één af. Ik lees je berichtjes met heel veel plezier. Lang geleden heb ik samen met Ineke een reis gemaakt op het eiland Flores, in combinatie met een boottocht naar Lombok en dat ging ook onder redelijk primitieve omstandigheden. Heerlijk, vooral het idee dat je als je weer thuis bent in Delft, de keuze hebt: geciviliseerd doorgaan of op de primitieve manier verder. De whiskey, dat is het breekpunt niet. Groet, Hans (opa)
  4. Hugo:
    10 oktober 2016
    Hij is weer fijn. Erg geruststellende gedachte dat jullie reddingsvesten aan doen als je een stukje gaat zwemmen (zie foto's). Die Thai lijken mij erg voorzichtige en bedachtzame mensen!