Afscheid nemen

28 oktober 2016 - Pai, Thailand

Vorige week begon goed. Gezellig spelen met de kinderen op school, een nieuw stuk natuur ontdekt in the village met de tuktuk en de kinderen kwamen ons helpen met koken. Daarnaast gingen we bij een Duitse vriend op de koffie. Even op de koffie gaan is hier in Thailand wel anders, met de tuktuk een half uur scheuren over onverharde wegen met alleen maar gaten is niet bepaald een pretje. Achterin de tuktuk hadden we niet het idee dat we ooit veilig aan zouden komen, elke "professionele" tuktukdriver die we hadden gehad reed namelijk juist heel langzaam over dit soort weggetjes....
Afijn, behalve het feit dat al onze organen op een andere plek zaten en we moeite moesten doen om onze maaginhoud op de juiste plek te houden, was er uiteindelijk niks aan de hand.
Woensdag hadden we een feestje georganiseerd voor de kinderen. Hiervoor hadden we versiering, kleurplaten en snoep ingeslagen. Ook hadden we de vrouw die we in het weekend in Ampoe Phen hadden ontmoet uitgenodigd. Ze had wat gasten mee genomen en heel veel eten. Ze had eieren, papayasalad en passievruchten voor iedereen. Dit was echt een geweldige afsluiting van ons feestje en ik heb ook nog eens geleerd hoe je papayasalad maakt :). De kinderen hadden zichtbaar genoten van het feest en de spelletjes die we deden. Ook wij waren 's avonds nog lang aan het nagenieten van de bijzondere middag die we haddeb georganiseerd.
Deze week had ik ook een paar keer "Thaise les" gehad van een van de meisjes. Dit was echt super leuk en ik werd steeds beter. Uiteindelijk kreeg ik ook te weten wat onderbroek en bh was en dit is voor elk kind grappig, maakt niet uit waar je ook ter wereld bent. Zo hadden ze een liedje en dan wijs je iedereen om de beurt aan en degene bij wie je eindigt gaat zonder onderbroek naar school. Dit hebben de kinderen nog de hele dag naar mij geroepen en ik moet bekennen dat ook ik dit wel erg grappig vond.
Helaas eindigde de week vrijdag wat minder goed, we hadden ruzie met de eigenaar van het project en dit liep enigzins uit de hand. Daarom besloot ik om na een kort gesprek zaterdag te vertrekken. Samen met de andere vrijwilligers hebben we zaterdag de vrouw die op ons feestje was opgezocht. Na dit bezoek zijn de andere vrijwilligers terug gegaan en ik ben bij haar blijven slapen. Ze nodigde ons allemaal uit en ik wilde zo'n kans niet laten liggen. We zijn samen naar de markt geweest en hebben bij de familie van een vriendin van haar gegeten. Gezellig op de grond voor het huis. Enorm leuk om dit mee te maken en ze hadden speciaal voor mij een vis gekocht omdat ik geen vlees eet. De mensen hier zijn echt geweldig!
De volgende dag kreeg in een Thais ontbijt (soep met rijst) en een gezichtsmassage van een andere vriendin. Met z'n drieën zijn we toen naar Udon Thani gegaan en daar werd ik getrakteerd op een uitgebreide Japanse lunch. Ik werd helemaal verlegen door alle gulheid en voelde me er enigzins ongemakkelijk door. Aan het einde van de dag hebben ze me afgezet bij de bushalte en was het tijd voor mij om naar Chaing Mai te gaan. In de bus kwam ik een vrouw uit Brazilië tegen en met haar heb ik mijn tijd in Chaing Mai doorgebracht. Daarnaast hebben we een dagtour naar de witte tempel en het zwarte huis in Chiang Rai gedaan. De witte tempel is veel moderner dan alle andere tempels die ik heb gezien en erg indrukwekkend om te zien. Hoewel ik opzich niet zo van de georganiseerde tours ben, (want dat houdt in dat je ook naar andere onzinnige toeristische plekken gaat), was de witte tempel dit wel waard. The black house was een heel apart en leguber aristiek museum met allerlei dode dieren. Ik zou niet weten hoe ik het goed kan omschrijven, maar de lonely planet noemde het bizar en dat komt aardig in de buurt.
Na vijf weken geen andere toeristen gezien te hebben en nauw contact te hebben gehad met de bevolking is het wel even wennen in de bewoonde wereld. Zo veel restaurants met westers eten, grote groepen Chinezen bij alle trekpleisters en geen Thaise mensen die je begroeten als je voorbij komt. Dit is een heel ander Thailand dan ik de afgelopen vijf weken heb leren kennen.
En hoewel ik de afgelopen tijd heel erg naar westers eten heb verlangd, kies ik nu toch steeds voor Thais eten, dit voelt nou eenmaal vertrouwd...

Na lang getwijfeld te hebben over wat ik hierna wil doen, nu ik ineens drie weken extra heb, heb ik besloten dat ik na een paar dagen Pai doorga naar Laos.

1. Hugo:
    28 oktober 2016
    Hoi Kris, verrassende wending, maar goed afgehandeld! Je hebt er weer geweldige foto's bijgedaan. Veel plezier daar.
  2. Ineke de Lange:
    28 oktober 2016
    Jij bent heel rijk met nieuwe ervaringen.
  3. Marina:
    1 november 2016
    Super opgelost meissie! Ben trots op je. Op naar nieuwe avonturen. Kijk alweer uit naar jouw volgende reisverslag.