Iedereen hier is echt een skeet!

8 november 2016 - Vang Vieng, Laos

Toen ik vorige week in Pai aankwam heb ik meteen enorm leuke mensen ontmoet. Eén Engels meisje en twee hele lieve Friese meisjes (Nadine en Linda). Samen waren we zo gek om in plaats van een scooter een fiets te huren en zo op pad naar de watervallen te gaan. Dit heeft ons zo'n 2,5 uur gekost met een hoop wandelen en pauzes tussendoor. Het feit dat we de avond daarvoor pas rond 4 in bed lagen omdat Nadine die nacht 18 was geworden, hielp ook niet bepaald mee. Dit zorgde er ook voor dat we uit wilde slapen en op het warmst van de dag op pad gingen. Gelukkig was onze beloning een waterval waar we heerlijk konden zwemmen en hebben we op de terug weg gelift. Vier meisjes en vier fietsen in een pick up car, wat een gezellige boel!
Daarnaast ben ik met het Engelse meisje naar een natuur park geweest waar ze heel veel bomen planten in de hoop dat de zaden daarvan door de dieren in de omgeving verspreid worden en er meer bomen komen. Daarnaast hadden ze nog twee zwangere olifanten waarmee je kon knuffelen en zwemmen. En voor de mensen die jaloers worden als ze dit lezen, dat is terecht! Het was geweldig en als ze niet zo enorm groot waren had ik ze zeker weten mee genomen. Nu blijven ze daar drie jaar tot hun kinderen oud genoeg zijn en dan worden ze uitgezet in de natuur. Waarschijnlijk vinden de olifanten dat leuker dan het regenachtige Nederland.
Op de weg naar het olifanten park waren we compleet verdwaald en eindigde we bij de toeristen politie. Ze belde de organisatie van het park en die kwamen ons ophalen ondertussen werd ons verteld dat we echt hun vriendin moesten worden en kregen we mandarijnen. Ik hou van de Thaise mensen! Iedereen hier is echt een skeet! Dit woord heb ik geleerd van mijn Friese vriendinnetjes en het betekent zo iets als cutie/scheetje. Als je een paar dagen hier rond loopt en wat locals ontmoet, begrijp je de betekenis van dit woord echt goed!!
Na Pai ben ik weer terug gegaan naar Chiang Mai. De eerste avond ben ik met twee Zwitserse meisjes naar de grote zondagavond markt geweest, ze hadden me overgehaald om mee te gaan door me chocolade te geven toen ik aan het huilen was na wat slecht nieuws. Met chocola ben ik zo om natuurlijk!
De volgende dag waren Nadine en Linda er om me op te vrolijken en hebben we enorm uitgebreid ontbeten en een lekkere massage gehad. Ook zij kochten chocola voor mij dus mijn dag was top. Super fijn om zo ver van huis zulke lieve meiden te ontmoeten die zo goed voor je zorgen! Helaas was het die avond wel tijd om afscheid te nemen, zij zouden naar Australië gaan en voor mij was het tijd om Laos te verkennen.
Bij de grens en op de twee dagen durende slowboat heb ik weer enorm leuke mensen ontmoet. Dit was maar goed ook want op de boot was verder niks te doen. Maar door te kaarten met een Vietnamees die de regels steeds aanpast, een gesprek proberen te voeren met een local en te luisteren naar verhalen van dronken ouden mannen gaat de tijd zo voorbij.
De boottocht duurt twee dagen, de eerste dag is ongeveer 6 uur en 's avonds meer je aan in een dorpje van waar je de volgende ochtend weer vertrekt om dan weer 8 uur op de boot door te brengen. Onderweg kun je genieten van het mooie uitzicht vanaf de Mekong River. Op de eerste dag begaf onze boot het ook nog even en moest de kapitein in z'n onderbroek het water inspringen om de propeller te vervangen.
In Luang Prabang zijn we de eerste avond uit geweest met een grote groep van de boot. Uitgaan is hier wel wat anders want er is een avondklok dus om half 12 gaat alles dicht, gelukkig is de bowlingbaan wel langer open dus toen zijn we maar daar heen gegaan. Tussen alle dronken Engelse die af en toe over de baan lopen hebben we ons heerlijk vermaakt met een potje bowlen waarbij ik in totaal 5 kegels om heb gegooid... Achja meedoen is belangrijker dan winnnen.
De volgende dag ben ik met mijn Duitse vriendin waar ik nu een tijdje mee samen reis de omgeving gaan verkennen met de fiets. Dit was nogal een avontuur met een fiets die kapot ging en ons slechte richtingsgevoel. Gelukkig vond ik een fietsenmaker die mijn fiets gratis (!!) repareerde. En zijn we na een paar uur rondjes gereden te hebben, weer goed aangekomen. De volgende dag was het tijd voor de beroemde watervallen die echt enorm mooi waren en waar we heerlijk konden zwemmen.
Na nog een rust dagje waarop ik nog wat andere gezellige Nederlanders heb ontmoet was het gister tijd om door te gaan naar Vang Vieng. Dit was wel een avontuur met haarspeld bochten, koeien op de weg en af en toe een modderpoel in plaats van een verharde weg. Na af en toe doodsangsten uit te staan en ons hoofd meerdere malen gestoten te hebben tegen het plafond kwamen we aan in ons hostel waar we weer een bekende van de slowboat tegen kwamen. Uiteindelijk zijn we met hem en een groep ergens Mexicaans gaan eten en zijn we uitgeweest. Dit was weer een enorm gezellige avond met weer een hoop leuke nieuwe mensen.
Mijn Duitse vriendin had uiteindelijk vandaag zo'n kater dat ik alleen op pad moest, maar heb hele mooie dingen gezien. Ben naar een blue lagoon en een grot gegaan met de mountainbike en heb daarna nog heerlijk een tijdje rondgefietst in de omgeving.
De komende week ga ik verder richting het zuiden van Laos en ik kijk er nu al naar uit om nog meer nieuwe gezellige mensen te leren kennen.

1. Ineke de Lange:
    8 november 2016
    Wat heb je weer een hoop gezien en meegemaakt. Fijn dat je lieve mensen ontmoet, die jou er weer bovenop helpen.
    Waarom had je verdriet? Toch geen heimwee, hoop ik.
  2. Annet:
    Lieve Kris
    Weer enorm genoten van je mooie verhaal en prachtige foto's. Fijn dat je zoveel fijne mensen tegenkomt!
    Liefs, Annet
  3. Hugo:
    8 november 2016
    Hoi Kris, never a dull moment. Zo te zien hebben we er een Floortje Dessing bij. Goeie selfies ook!!
  4. Marina:
    8 november 2016
    Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Lekker tussen de backpackers uit allerlei windstreken - contact maken met locals en ervaren hoe zij leven - prachtige uitzichten en van tevoren niet weten hoe een dag verloopt. Lieve Skeet, ik zou zo mijn spullen op willen pakken en ook op reis willen gaan. Fijn dat je mij op afstand mee laat genieten! Enjoy!
  5. Hans Wijdeveld:
    8 november 2016
    Vind je het erg als ik een heel klein beetje jaloers word? Ten eerste zou ik wel wat jonger willen zijn en dan lekker op avontuur gaan met leeftijdsgenoten. Ten tweede: zie ten eerste.
    Profiteer er van en...slecht nieuws is niet alleen met chocolade te bestrijden. Komt wel goed.
  6. Nelly van der Wiel:
    13 november 2016
    Hallo Kris,
    Wat een belevenis. Een tijd, die je niet gauw zult vergeten.
    Jouw opa en ik genieten van jouw verslag.
    Wij houden via de kaart bij waar jij je steeds bevindt. Goed hé?

Lieve gr. en een knuffel van jouw opa.
    Nelly