Toeristje spelen

13 september 2016 - Bangkok, Thailand

Dinsdagochtend had Youri college dus na samen naar het centrum gereisd te zijn met tuktuk en boot was het tijd voor mij om alleen op pad te gaan. Als eerste stond het grand palace op de planning. Dit was erg mooi, maar na het rustige en goedkope Ayuthaya kwam dit iets te toeristisch over. Één maal binnen heb ik toch genoten van al het moois dat er te zien was.
Hierna ben ik met de lonely planet in de hand rond gaan lopen en heb ik genoten van het drukke leven in Bangkok. Die dag scheen de zon erg fel dus na een ochtend slenteren door de stad had ik weinig energie over om nog iets te doen. Na een lunch op de uni zijn Youri en ik daarom weer terug gegaan naar zijn kamer waar we lekker aan het zwembad hebben gelegen. 's Avonds zijn we naar een grote shopping mall in de buurt gegaan om een Thaise simkaart voor mij te regelen. De mall ziet er enorm westers uit met allerlei fastfood tenten en luxe producten. Het regelen van een simkaart bleek hier echter wat moeilijker dan verwacht, want het Engels van de mensen was niet goed genoeg om ons te kunnen helpen. Gelukkig kwam er uiteindelijk een Thai voorbij lopen die wel Engels kon en alles heeft vertaald. Inmiddels was het al laat geworden en begonnen we honger te krijgen. Helaas gingen al een paar eettentjes dicht en de gene die nog open waren hadden niks vegetarisch te eten. Na hopeloos rond gelopen te hebben en een gevecht in de supermarkt te hebben gezien, besloten we uiteindelijk om nacho's, kaas en ketchup te kopen om thuis op te eten. Af en toe moet je creatief zijn.... Van de avond was niet zo veel meer over dus na een aflevering Homeland zijn we heerlijk gaan slapen. De volgende dag zijn we gewoon weer lekker verder gegaan met serie kijken en hebben we ons zelf 's avonds weer bij elkaar geraapt om de stad in te gaan en wel naar het Lumphini park, een heel groot park midden in de stad. We hadden gehoord dat ze om 6 uur altijd het volkslied spelen en iedereen dan stopt met lopen. Heel gaaf, ook in het echt, maar doordat het nog geen twee minuten duurde en de muziek zacht stond was het toch iets minder indrukwekkend dan verwacht.
Dit keer hadden we iets meer research gedaan voor het avondeten en zijn we naar een andere grote shopping mall in de stad gegaan, waar ze wel vega hadden. Na lekker gegeten te hebben, zijn we naar huis gegaan en hebben nog even rustig aan gedaan, Youri had de volgende dag weer college. Hoewel ik even overwogen had om net als Youri vroeg op te staan om de stad in te gaan had ik daar toch wat minder zin in toen de volgende dag de wekker ging. Uiteindelijk ben ik tegen lunchtijd de stad in gegaan en ben eerst op zoek gegaan naar het oudste vegetarische restaurant van Bangkok. Daar raadde de vrouw mij een groene curry aan, maar deze bleek toch echt iets te pittig voor mij. Hierna ben ik door gegaan naar de Golden Mount en na een zware klim had ik een prachtig uitzicht over de stad. Gezien het zweet alweer flink over mijn rug liep ben ik daarna in een rustige parkje gaan zitten tot het tijd was om Youri op te zoeken.
Omdat we 's avonds om 8 uur de bus naar een eiland zouden pakken, hebben we meteen in de stad gegeten en zijn daarna de bus in gestapt waar we een hoop vrienden van Youri tegen kwamen die net als wij naar Koh Phangan zouden gaan. Na een lange busrit waarin iedereen vooral lag te slapen hadden we daarna nog een twee uur durende boottocht te gaan. Eenmaal op het eiland hadden we dan ook niet zo veel energie meer en hebben we lekker op het strand bij ons hotel gelegen.'s Avonds was tenslotte de half moon party dus een beetje rust konden we wel gebruiken. Het feest was erg leuk, maar zorgde er wel voor dat we de volgende dag ook niet veel anders hebben gedaan dan op het strand liggen.
Zondag was wel weer een actieve dag. Het plan was om net als elke andere tourist een scooter te huren en zo het eiland te gaan verkennen. Helaas hadden we daarvoor een paspoort nodig en waren wij alle twee zo slim geweest om deze veilig in Bangkok te laten liggen. Dus werden we gedwongen om fietsen te huren. Dit was wel zwaar gezien het eiland wat bergen kent, maar ook ontzettend gaaf. Eerst hebben we watervallen bezocht, deze stonden helaas droog, maar de natuur was nog steeds enorm gaaf. Ook was er een uitkijkpunt in de buurt waarbij je heel mooi over het eiland keek. Na deze klim was het tijd om weer wat energie op te doen en wat te eten. Hier heb ik geleerd dat de Thai toch wel een hele andere definitie van 'not so spicy' hebben dan wij Nederlanders...
Daarna zijn we naar het strand gefietst en hebben heerlijke pizza's aan het water gegeten. Inmiddels hadden we namelijk ontdekt dat we best wel op de lonely planet konden vertrouwen wat betreft goed eten.
Tegen de tijd dat wij klaar waren met eten was het al donker en hadden we nog een drie kwartier durende fietstocht voor de boeg. Hoewel we bedacht hadden langs de kust te rijden bleek dit een onverlichte en onverharde weg en dus toch niet zo'n goed plan. We zijn daarom omgekeerd om weer de oude route dwars over het eiland te fietsen. Deze weg was gelukkig verlicht, het enige nadeel was de waakhonden die steeds op je af kwamen rennen als je voorbij fietste, maar dan zouden we gewoon heel hard fietsen hadden we afgesproken. Dit leek allemaal goed te gaan tot één van de fietsen het begaf. Bij mij sloeg de paniek inmiddels toe en het liefst was ik omgekeerd en had ik een taxi gepakt. Dit hadden we ook gedaan als Youri niet de fiets had gemaakt. Heel fijn natuurlijk, maar ik zag vooral het beeld voor me dat we halverwege op deze verlate weg weer met een kapotte fiets zouden staan en dan dat hele stuk met al die honden zouden moeten lopen. Niet het fijnste scenario. Uiteindelijk heeft Youri mij overtuigd dat het goed zou komen en zijn we zonder al te veel problemen thuis gekomen. Maar wat was ik blij toen we weer in de bewoonde wereld kwamen. Hierna hebben we nog met de lekkerste fles fanta ooit op de veranda van ons huisje gezeten voor we zijn gaan slapen.
De volgende ochtend konden we nog even op het strand zitten tot we 's middags weer met de boot en bus richting Bangkok zouden gaan. Tijdens deze rit kregen we nog een midnight meal waarbij we ergens in een wegrestaurant tussen de Thai hebben gegeten. En hoewel mijn eetlust eerst verging toen ik het eten zag hebben we heerlijk gegeten. Om vijf uur kwamen we in Bangkok aan waarna we meteen naar huis zijn gegaan. Youri moest echter na twee uur alweer op om naar de uni te gaan, maar ik heb me nog lekker even omgedraaid. Deze dag zal toch niet heel productief meer worden, dus kan ik er maar beter van genieten.

1. Annet:
    13 september 2016
    Bedankt, Kris, weer genoten van je verhalen. X
  2. Marina:
    13 september 2016
    Lieve Kris, fijn dat je weer een bericht uit Thailand geplaatst hebt. Heb dit wederom met veel plezier gelezen! X
  3. Hugo:
    15 september 2016
    Geweldig: 'not so spicy'. En terwijl jij met de tranen in je ogen op de tast op zoek gaat naar een glaasje water, staat de kok er met een verbaasde blik naast: hij had de kruiden er nog niet eens in gedaan.
    Ben benieuwd hoe het de komende dagen verder gaat. Veel plezier!
  4. Yvonne:
    17 september 2016
    Hoi Kris,
    Geweldig leuk je belevenissen en ervaringen te lezen en zien op de foto's. Moet een geweldige ervaring voor je zijn en fijn zo samen met Youri!
    Geniet van je tijd daar en ik zal je blog met plezier blijven volgen (en ondertussen houd ik hier je moeder af en toe wel bezig!)