Op avontuur in Iran

19 augustus 2017 - Yazd, Iran

Inmiddels zit het vrijwilligerswerk in Tehran er op en ben ik aan mijn rondreis begonnen.
Na vijf weken heb ik me toch behoorlijk ingeburgerd in Teheran en het voelde dan ook wel gek om de stad en al mijn vrienden daar achter te laten.
Ik had nooit verwacht dat ik me in zo'n intens grote stad en met elke week een ander gezin zo thuis zou kunnen voelen.
Toch zijn er ook een hoop dingen die me intens stoorde en ik heb dan ook al mijn lijst klaar liggen met dingen die ik zou veranderen mocht ik ooit burgemeester van Teheran worden. Ten eerste zou ik de frequentie van de metro verhogen en zorgen dat de uitbreiding van het metronetwerk wat sneller verloopt. De metro's gaan ongeveer 1x per 7 minuten en er zijn 4 lijnen. In een stad die overdag meer mensen telt dan heel Nederland, veroorzaakt dit nogal wat chaos en intens drukke metro's.
Naast Teheran heb ik de laatste weken ook nog wat andere tripjes gemaakt in de omgeving. Zo ben ik met twee meisjes van mijn project en onze baas naar zijn huis in Sari geweest. We hebben toen een road trip gemaakt in de omgeving en Badab-e Surt bezocht, een heel mooi natuur verschijnsel wat ik per se wilde zien voor ik Iran zou verlaten. En het laatste weekend ben ik alleen naar Rasht en Masuleh gegaan. Daar kwam ik er al snel achter dat je als je alleen bent nog meer leuke Iraniërs leert kennen. Zo heb ik met twee mannen in een huis waterpijp gerookt en thee gedronken en ben ik door twee oude vrouwen van het ene dorp naar het andere dorp gebracht. Die vrouwen hadden een nicht in Nederland die even geskyped moest worden, wat blijkt woont zij ook in Delft. En alsof dat nog niet genoeg was kwam ik een Engels leraar tegen die civiele techniek had gestudeerd. Hij ging met me mee naar de bus terminal en heeft daar met mij een uur op mijn bus gewacht. Ondertussen gaf hij mij wiskundige vraagstukken die ik moest oplossen.
Ook heb ik de Kaspische Zee mogen bewonderen. Dit is zo'n 5 uur rijden vanaf Tehran, dus dit heb ik met twee Iraanse meisjes even in een dagje bezocht. De rit er heen was gelukkig ook al super mooi en de auto is toch wel een stuk koeler dan de omgeving.
Ook mijn laatste dagen in Teheran gebeurde er nog van alles. Ik ben bijvoorbeeld aangesproken door de moral police omdat ik volgens hen toch niet helemaal aan de kleding voorschriften voldeed, terwijl ik vond dat ik echt al veel te veel kleren aan had. De moral police ziet er uit als de normale politie in een busje met voorin twee mannen en achterin een paar vrouwen die je vertellen dat je er echt niet goed uit ziet. Een hele aparte ervaring en gezien ik toerist ben waren ze bij mij iets soepeler, zo lang ik mijn vest maar dicht deed en mijn hoofddoek wat strakker.
Mijn eerste bestemming van mijn reis was Qeshm Island in de Perzische Golf. Alle Iraniërs hadden me al gewaarschuwd dat het hier heel warm zou zijn en dat dit niet de goede tijd van het jaar was. Maar ja, ik had in mijn hoofd dat ik het moest zien en ik was er nu. Nou, toen ik uit het vliegtuig stapte begreep ik wel waarom mensen het mij afraden. Het was wel enigszins afzien vooral door de extreme luchtvochtigheid. Gelukkig kon ik in één lange dag eigenlijk nagenoeg alles zien. En daarna heb ik het eiland zo snel mogelijk verlaten. Die ene dag was wel echt geweldig, mijn taxi chauffeur was super aardig en de omgeving super mooi. Omdat er niemand buiten was met die hitte kon ik gewoon mijn hoofddoek afdoen. Toch was het die dag ook af en toe wel afzien. Toen we om 2 uur smiddags een canyon beklommen had ik het toch wel zwaar. Ik had dorst en die brandende zon zorgde er voor dat ik me enigzins onwel begon te voelen. Op dat moment liepen we langs twee graven van mensen die hier gestorven waren omdat ze uitgedroogd waren. Niet iets wat je op zo'n moment wil horen. Maar gelukkig kwam er na een tijdje iemand op een motor langs dus kon ik het laatste stuk achterop.
Lang leve de vriendelijke Iraniërs en de persoon die de airconditioning heeft uitgevonden!

1. Hugo:
    20 augustus 2017
    Hoi Kris, veel plezier nog de laatste anderhalve week freewheelen daar.
  2. Lisa:
    20 augustus 2017
    Echt heel leuk om te lezen!
  3. Marina:
    20 augustus 2017
    Dankjewel voor jouw verhaal. Leuk dat je ons van een afstandje laat meegenieten. Meissie enjoy jouw laatste anderhalve week Iran en graag gezond weer terug! Xxx
  4. Jose van der Arend:
    Hallo Kris,
    Ontzettend leuk om jouw reisverslag te lezen.De foto's die je erbij geplaatst hebt maken het helemaal af. Ik zie in jou op die foto's, waar je zo enthousiast op staat, helemaal je moeder terug. Geniet er nog even van en ik verheug mij al op je verhalen als we 2 september met de hele familie weer bij elkaar zijn.